Khamis, 21 Oktober 2010

5 Tips Menghindarkan Sakit Mata Semasa Berada Didepan Komputer





Kebiasaannya Kita akan bekerja lama di depan monitor komputer, sama ada bekerja atau melakukan hal lain seperti bermain game dan browsing. Hasil efek mata penat dan kepala pening memang tak dapat dihindarkan.


Walaupun masih ramai yang menganggap fakta ini masih tidak jelas, namun kenyataannya hal ini tetap mempengaruhi kesihatan mata kita. Efeknya terkadang kita  berasa susah untuk memfokuskan objek, dan sebagainya. Hal ini tentunya akan mengakibatkan pancaran radiasi monitor yang terlalu lama semasa kita bekerja.



Kali ni DK akan berkongsi kepada anda beberapa tips menghindari sakit mata, semasa berada di depan monitor:



1. Jaga jarak pandang dari monitor.
Berada terlalu dekat dengan monitor memang akan membahayakan mata kita. Sepatutnya kita menjaga jarak pandangangan ke monitor kita dengan baik. Jarak yang disarankan adalah sekitar 20-40 inchi (50-100cm) dari mata.

Jika kita masih merasa susah untuk membaca padahal monitor sudah berada pada jarak 20 inchi, cubalah  besarkan font kita hingga kita merasa selesa untuk membaca.

2. Singkirkan CRT, Beralih ke LCD
Monitor tabung (CRT) memang memberi efek yang lebih buruk dibanding LCD, selain itu penggunakan tenaga elektrik yang diperlukan adalah lebih banyak. Cubalah mengganti monitor CRT kita dengan LCD.



Tetapi harga monitor LCD memang lebih mahal dibanding CRT. Bagi yang masih menyayangi monitor CRT, ada baiknya kita membeli filter anti-radiasi. ini adalah untuk mengurangi rasa nyeri mata akibat duduk lama-lama di depan monitor, namun dapat dengan harga yang lebih murah.



3. Atur monitor setting
Beberapa monitor yang ada sekarang banyak menyediakan pre-set display mode, untuk memudahkan pengguna mengganti setting layar mereka. Pre-set setting tersebut memberi level brightnes yang berbeza, untuk menyesuaikan penggunaan monitor. Manfaatnya.
kita akan merasa selesa untuk membaca artikel-artikel,melayari facebook dan lain-lain.
4. Gunakan kacamata anti radiasi
Walaupun hal ini memerlukan modal yang lebih mahal, tetapi ia dapat dibawa kemanapun kita berada, cermin mata ini bukan hanya berguna semasa kita bekerja di depan monitor, namuna juga melindungi mata dari cahaya lampu , radiasi TV, dan sebagainya.



Faktanya lapisan anti-radiasi pada kacamata tersebut, sangat berguna bagi mata kita. Kerana lapisan tersebut secara automatik mengurangkan efek nyeri di mata akibat radiasi cahaya yang terlebih.



5. Mengistirahatkan mata sejenak, secara berkala
Cara termudah untuk menghindari mata lelah akibat radiasi monitor adalah mengistirahatkannya secara berkala. Cubalah untuk mengistirahatkan mata sekitar 5 minit setiap 1 jam. Kita dapat menggunakan waktu 5 minit tersebut untuk berjalan-jalan, melihat pemandangan luar, mencuci muka dan sebagainya. Yang penting menjauhi dari pandangan monitor.


Selamat mencuba,semoga tips yang DK bagi dapat dimanfaatkan.^_^

Tiada ulasan:

Blogged.my