Jumaat, 28 September 2012

KELEBIHAN AL-QURAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera...


Di sini saya sukacitanya ingin berkongsi dengan anda semua mengenai hadis dan peringatan berkaitan dengan kelebihan-kelebihan membaca dan mengamalkan Al-Quran.Moga ianya memberikan manfaat kepada saya dan pembaca sekalian.Aamiin....






Hadis 1


Abul-Laits Assamarqandi meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah bin Masuud r.a. berkata: Al-quran itu dapat memberi syafaat(pembelaannya) dan akan diterima syafaatnya,juga menjadi penuntut yang sangat dipercayai,maka siapa yang menjadikan Al-Quran sebagai pimpinanya pasti dituntun ke syurga dan siapa yang meletakkan Al-Quran di samping belakangnya maka pasti ditarik (diseret) ke dalam neraka.



Hadis 2


Yazid bin Abi Habib berkata: Nabi s.a.w. bersabda: Siapa yang mempelajari Al- Quran maka Allah akan meringankan seksa terhadap kedua orang tuanya meskipun keduanya kafir.




Hadis 3


Khalid bin Basyir dan Al-Husain bin Al dari Nabi s.a.w. bersabda: siapa yang membaca Al-Quran dalam sembahyang sambil berdiri,maka dia mendapat pahala untuk tiap huruf seratus hasanah,dan siapa yang membaca Al-Quran dalam sembahyang sambil duduk maka dia mendapat pahala untuk tiap huruf lima puluh hasanah,dan siapa  membaca Al-Quran bukan dalam sembahyang maka dia mendapat pahala untuk tiap huruf sepuluh hasanah,dan siapa yang mendengar bacaan kitab Allah benar-benar ingin mendapat pahala dari Allah,maka akan dicatat untuknya pada tiap huruf satu hasanah dan siapa yang membaca Al-Quran hingga khatam,maka dia mendapat kesempatan doa yang mustajab,adakalanya segera di dunia atau kelak di akhirat.




Hadis 4


Abu Umamah r.a. berkata: Nabi s.a.w. menganjurkan supaya kami mempelajari Al-Quran kemudian menjelaskan fadilat keutamaan Al-Quran dalam sabdanya: Belajarlah kamu Al-Quran,maka ia kelak di hari kiamat akan datang pada ahlinya,ketika sangat berhajat kepadanya,lalu ia datang dalam bentuk yang seindah-indahnya,lalu bertanya:
Kenalkah kau kepadaku?
    Dijawabnya: Akulah yang kamu cinta dan kamu sanjung,bahkan kamu telah bangun malam untukku,dan biasa membacaku pada siang hari.
Lalu ia berkata: kemungkinan kau Al-Quran.

     Kemudian menuntun orangnya menghadap kepada Allah,lalu diberi kerajaan di tangan kanan dan kekal di tangan kiri,dan dipasang mahkota di atas kepalanya.Dan kedua ayah bondanya yang muslim diberi perhiasan yang tidak dapat ditukar dengan dunia walau berlipat ganda,sehingga keduanya bertanya: Dari manakah kami mendapatkan ini,padahal amalan kami tidak sampai ke sini?

    Lalu dijawabnya: Ini kamu perolehi kerana anakmu telah mempelajari Al-Quran maka kamu berdua diberi ini.




Hadis 5


Qatadah dari Anas bib Malik dari Abu Musa Al-Asyaari r.a. berkata: Nabi s.a.w. bersabda Perumpamaan orang mukmin yang membaca Al-Quran bagaikan jeruk manis,baunya sedap dan rasanya enak dan perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Al-Quran bagaikan kurma(tamar),rasanya enak tetepi tidak ada bau.Dan perumpamaan orang fajir yang membaca Al-Quran bagaikan bunga berbau sedap tetapi rasanya pahit,dan perumpamaan fajir yang tidak membaca Al-Quran bagaikan handalah rasanya pahit dan rasanya pahit dan tidak ada baunya.

Fajir*= lelaki yang jahat pekerti yang suka melakukan maksiat (seperti penzina dan tukang sihir).




Hadis 6


Uqbah bin Aamir r.a. berkata,Nabi s.a.w. bersabda: Orang yang membaca Al-Quran dengan suara perlahan-perlahan bagaikan orang yang merahsiakan sedekahnya,dan yang membaca Al-Quran dengan suara keras(lantang) bagaikan orang yang bersedekah terang-terangan.




Hadis 7


Rasulullah s.a.w. bersabda: Pelajarilah kedua pelita yang terang iaitu Al-Baqarah dan Ali Imran,maka keduanya akan datang kepada ahlinya pada hari kiamat berupa awan atau naungan atau rombongan bumbung yang menaungi dengan sayapnya,dan akan membela terhadap ahlinya yang selalu mempelajari dan mengamalkannya.



Wallahualam...



Sebenarnya masih banyak hadis-hadis mengenai kelebihan membaca dan mempelajari Al-Quran. ini hanyalah sebahagian daripada hadis2.Oleh itu marilah kita mencari dan mempelajari serta mendalami ilmu hadis dan Al-Quran.Hal ini kerana Rasulullah pernah berpesan bahawa Beliau akan meninggalkan dua perkara.Jika kita mengikuti dua perkara itu,kita tidak akan sesat selama-lamanya.Dua perkara itu adalah Al-Quran dan Al-Hadis.


Wassalam...


Blogged.my